Hub Holland Hub…

Nederland is geen land, maar één grote ‘hub’, voor alles….Essay-longread

Het is algemeen bekend, en regelmatig in het nieuws, hoe Schiphol en KLM zich (laten) verdedigen als het gaat om de impact en aantal vluchten via Schiphol. Vooral met betrekking tot een ‘hub’ functie, oftewel dat de halve wereld niet zonder ons kan functioneren, dat als ze die hub functie niet aanbieden failliet gaan, en zo meer. Nou ja, failliet gaan zou een hoop oplossen, en de mensen vinden zo ander werk, vraag zat. Stewardessen kunnen zo de zorg in. Maar dat terzijde.

Mensen die hier landen en doorvliegen, daar heeft Nederland helemaal niets aan, behalve negatieve consequenties, voor het eigen land. Alleen Schiphol zelf en KLM profiteert, en wij als onderdanen van het eigen land mogen de ellende ondergaan en de schade voor onze rekening nemen. Direct in lawaai oa, en indirect in klimaatverandering.

Waar het op neer komt is dat de halve (vliegende) wereld Nederland gewoon gebruikt, een stukje land dat slechts goed is om even bij te tanken en door te vliegen, en dat verder niet interessant is, de schade daarvan soppen ze zelf maar op. Bovendien, die doorvliegers zijn op weg om nog meer schade aan te richten, door het vliegen zelf, of zakelijk, om te gaan in en verkopen met commerciële energie en materiaal-vretende (grondstof–uitputtende) bedrijven. Wij faciliteren als hub daarmee dus zelfs de versnelling van klimaatschade.

Maar toen ik daar over ging nadenken, zag ik in andere sectoren eigenlijk nog veel meer overeenkomsten met die zogenaamde hub functie.

Want wat is de veeteelt feitelijk goed beschouwd?

De vlees hub

Dat is ook gewoon een hub functie, waar de grondstoffen als import aanlanden, in een rund of varken gestopt worden tot die vol is gevreten, om dan door te vliegen of varen als vlees naar de rest van de wereld. Dood vlees dan wel, in dit geval.

Nederland is sowieso de grootste vlees-hub van Europa, 60 % van alle vlees is voor de export [1] (en is ook de grootste grondstoffen importeur daarvoor).

En voor varkens is het nog meer: 75% is export (van 14,5 miljoen varkens….) . En de voergranen voor de Nederlandse varkens bestaan voor 85% uit tarwe en gerst afkomstig uit Duitsland, Frankrijk en België, en korrelmais uit Oekraïne en Noord- en Zuid-Amerika [2] En de impact is gigantisch, van alle materialen, toeslagstoffen, voedsel etc.

Ofwel naast een mensen-hub hun ook nog eens een varkens(-vlees) hub.

De fruit hub

En wat te denken van fruit: Slechts 24% van de fruit export is van Nederlandse makelij. Rest is eerdere import: een fruit hub dus. Ok, het meeste fruit komt van buiten Europa, en is bestemd voor binnen Europa, dat valt wellicht nog te billijken, dit is zonder bewerking en ergens moet distributie plaatsvinden. Maar het blijft een hub, cq doorvoer. (afgezien van de vraag of je in de winter wel aardbeien moet willen eten, en importeren, en daarvoor jezelf dus als hub voor Europa moet aanbieden)

de Bloemen hub

Nederland is het grootste exportland van snijbloemen ter wereld. Wereldwijd bedraagt de handel in

snijbloemen 7,4 miljard dollar, waarvan 3,3 miljard dollar door Nederland wordt geëxporteerd! Dat is overigens niet allemaal doorvoer, maar toch, in 2017 werd 1,7 miljoen ton vracht aan snijbloemen van en naar Schiphol vervoerd. Zoals bijv. bijna de helft van de Keniaanse bloemenproductie belandt op Nederlandse bodem, veelal per vliegtuig. Om hier even geveild te worden en twee uur later door te vliegen. [3][4] [5]

Even terzijde: er is een transitie aan de gang naar vervoer per boot voor bloemen, transport per gekoelde zeecontainer… De Rotterdamse haven claimt dat de containerterminals bijna 19.000 aansluitingen hebben voor koelcontainers, samen met meerdere koelhuizen voor verdere verspreiding in Europa…. Ook weer een hub dus. En voor wie tellen die CO2 emissies dan mee? (of investeringen in extra hernieuwbare energie via windparken…? )

landbouw totaal hub

Van alle landbouw gerelateerde import komt 70% uiteindelijk weer in het buitenland terecht. Het merendeel direct als wederuitvoer (43%) en het overige deel na verwerking van de import in Nederland (27%). Dit betekent dat 30% van de landbouwimport in Nederland blijft, waarbij 17% direct bestemd is voor Nederlandse consumptie en 13% wordt geconsumeerd na verwerking in Nederland.[6][7]

Ofwel 70 % is doorvoer in een of andere vorm, de hub functie, waar wij tussendoor wat aan rommelen en het dan doorschuiven.

Ja, dat is landbouw, en we komen al land tekort, we moeten iedere m2 drie keer omdraaien voor we hem uitgeven, en we blijven maar produceren met hulp van import en uiteindelijk voor de export. We worden door het buitenland gewoon gebruikt, en hebben zelf geen plek meer.

Door alleen de doorvliegers en de landbouw? Nee, ook nog door andere sectoren…

De Staal hub

Ik weet het, niet ieder land kan alle grondstoffen zelf produceren, maar in dit geval heeft Nederland die grondstoffen ook niet, alle metaal erts wordt geïmporteerd, ook hier dus weer een enorme hub functie. Sterker dat geldt ook voor Europa, er is maar 1 ijzererts winplaats, en dat is in Zweden, met een bescheiden aandeel: ca 1,5% van de wereldproductie.

In Nederland is de import van ijzer, ‘primair en verwerkt’: 22,5 miljoen ton, en de export: 18,1 miljoen ton. Wellicht is het verschil ook nog voor een deel verliezen in het proces. In ieder geval ca 80% is hub functie, deels nadat we het hebben verwerkt tot staal of producten, onder uitstoot van mega hoeveelheden CO2. [8][9][10] (En andere zaken, denk aan Tata)*

Ja, ik weet het, we importeren ook veel zaken, eindproducten, waarvoor in het buitenland CO2 is uitgestoten. Moeten we ook een hoop van laten. Maar voor staal fungeren we echt slechts als hub.

Energie hub

We zijn (of waren) ook de gasrotonde van Europa, wat slechts een ander woord is voor hub. Al hadden we in dit geval dan zelf geen import nodig, de gasrotonde moest draaien op Nederlands en Russisch gas… Dat is iets anders uitgepakt, je hoort er bijna niets meer over. Inmiddels zijn we zelf ook importeur van gas, en een grote doorvoerder. Maar opportunistisch als we zijn, we willen nu de waterstof rotonde (lees hub) van Europa worden. Iedereen lekker geld verdienen met het ‘uitponden’ van Nederland. [11][12]

We waren overigens al langer en eerder ook de rotonde voor olie en kolen, als hub voor het achterland, via de haven van Rotterdam. Daar lossen de olietankers waarvan het grootste deel door buizen naar Duitsland en verder gaat.

de geld hub

Is het nog nodig daar veel woorden aan vuil te maken? Wie heeft niet de berichten gevolgd over Nederland als belasting paradijs, als land om geld doorheen te sluizen? Voor de geld wereld zijn wij slechts een groot park met brievenbussen. Een Geld hub . Even dippen in NL en je hebt weer een hoop belasting vermeden.

In 2019 telde Nederland 12.400 brievenbusfirma’s, met een waarde van zo’n 4500 miljard euro, 5,5 keer het bruto binnenlands product. Maar het levert nauwelijks extra banen op en ook de schatkist wordt er niet verder mee gevuld. [13][14]

De Data hub

Nederland is een populair land voor datacentra. En nee, niet voor eigen data, maar vooral voor globale spelers die globaal data doorvoeren. En als ergens duidelijk is dat dat een enorme belasting op Nederland legt is dat wel hiermee: in 2019, groeide de behoefte van datacentra aan hernieuwbare energie ( want ze willen allemaal groen zijn) harder als er windturbines op zee bijkwamen. En de hele offshore productie was niet voldoende voor alle datacentra. Met andere woorden: We bouwen wel windparken, maar vergroenen ons eigen leven dus niet, het gaat bruto allemaal naar de datacentra, en netto ook voor een groot deel, want die datacentra kopen de productie van die windparken direct op. [15]

Een mooi voorbeeld in cijfers van die data stromen is dat 37.310 miljoen bytes voldoende zijn om alle biologische mens-gerelateerde informatie op te slaan. Alle overige informatie opgeslagen in systemen door die mensen is inmiddels 500 keer zoveel. En dat was in 2014. Dat is in amper 40 jaar gebeurd, meer dan evolutie in miljoenen jaren. In 2025 zou alle opgeslagen informatie 175 zetta-bytes zijn, en met een gangbare internetverbinding zou het 1,8 miljard jaar duren om te downloaden… Zelfs als iedereen ter wereld zou meehelpen, zou het nog 81 dagen duren. Niemand, geen enkel individu, die dat nog kan beheersen of sturen.[16]

de Kennis hub

Wij zijn ook een kennis hub, afgaande op het feit hoe fanatiek Universiteiten en hogescholen proberen buitenlandse studenten binnen te halen. Kom hier lekker kennis halen, het is uitverkoop, en vlieg dan weer terug naar eigen land. Dat tij lijkt enigszins te keren, vooral omdat er geen tijdelijke huisvesting is voor al die studenten, maar even afwachten hoe zich dat ontwikkeld.

Aan de ander kant halen we de kenniswerkers met bakken binnen. Niet om ons eigen land beter te maken maar om producten te bedenken en te maken die weer naar het buitenland gaan. En we faciliteren dat maar al te graag, met subsidies en kortingen voor die kenniswerkers, met investeringen in infrastructuur op kosten van de lokale inwoners , en nemen de exploderende woningprijzen voor lief. Want ja, we zijn zo graag zo’n hub.

(Er zijn 89.716 (studiejaar 2023/’24) internationale studenten ingeschreven bij een bachelor- of masteropleiding aan een Nederlandse universiteit, een groei van 6% ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarvan 72 % Eu en 28% van daarbuiten [17]).

De Mossel hub

En zelfs mosselen ‘hubben’…zo leerde ik een tijd geleden van de Keuringsdienst van Waarde: die komen uit Ierland, worden twee minuten in Zeeuws water gedipt en mogen dan weer doorverkocht als echte Zeeuwse mosselen. De meeste naar het buitenland. De mossel hub, dus.

De Drugs/cocaïne Hub **

“ Nederland is net als Spanje een belangrijke distributie- of transitie hub voor de cocaïnehandel in

Europa.” zo schrijft de politie zelf in een rapport [12] Overigens, Bijna alle cocaïne die via Antwerpen binnenkomt, wordt eerst naar Nederland vervoerd voor het verder Europa ingaat.

Niet onlogisch, dat die cocaïne naar hier komt, wij hebben ons in Europa verrijkt ten koste van andere landen, dus brengt die cocaïne, afkomstig uit diezelfde landen, hier het meeste op. Eenvoudige economie dus.

En ja waarom Nederland? Tsja, wij zijn nou eenmaal bedreven in de hub functie, zo moge uit voorgaande blijken…. Handel is handel….

Kortom,

Kortom, eigenlijk zijn wij een soort niemandsland dat iedereen te pas en te onpas gebruikt. Nederland is voor de rest van de wereld niets anders als 1 grote Hub, een doorvoerhaven, een tijdelijke opslag. En actief uitverkocht door de regering: ‘Kom maar lekker huppen hier. Hub Holland Hub’***.

We hebben er verder niks aan, behalve dat een aantal commerciële bedrijven er rijk van worden, en een aantal van ons er werkgelegenheid hebben. Maar die zouden eerder hard nodig zijn in het onderwijs, of de zorg, of de energie transitie, of de woningbouw, of you name it. Maar zijn door het grote geld weggezogen, en zitten nu als werknemer** gevangen in een bedrijvenweb dat alleen maar als doorgeefluik fungeert.

Maar wel alle nadelen uitsmeert over de inwoners van Nederland: wij zijn een van de hoogste CO2 uitstoters van de wereld, en moeten daarvoor in transitie. Maar moeten dus ook ons geld investeren om al die overstappers, en doorvoer handel, dood of levend, van duurzame energie te voorzien, en daar dus weer extra windparken en zonnevelden voor te bouwen. Een transitie die nu al vastloopt….

Alles is gericht op het verleiden van mensen om meer te consumeren dan nodig, obesitas in alles. niet gericht op het ledigen van noden. Meer geld , meer omzet, meer groei. Maar ook meer uitputting, meer vervuiling, meer natuurschade , enz. En dat in in een land dat al het dichtstbevolkte land van Europa is (op dwergstaat Malta na dan), en een van de top 5 in de wereld!. En dat op de VS na de grootste ongelijkheid kent in inkomen. Precies, tussen die aandeelhouders, en de sappelaars die het land overeind willen houden.

Ik zeg niet dat we niks meer mogen doen, maar je moet je afvragen of je Nederland gesubsidieerd wil laten prostitueren door de rest van de wereld: als een vreemdeling die komt om even te hubsen en dan weer in het niets verdwijnt. En dat terwijl we de eigen en essentiële zaken niet op orde hebben, en het streven naar een duurzame samenleving geheel andere voorzieningen en productie vereist.

Epiloog: Het is of ‘Imdustrie’, of ‘Exdustrie’…

Hubben is je land uitverkopen. Eigenlijk zou alles wat je importeert voor de binnenlandse markt moeten zijn, en van wat je van eigen grondstoffen kunt winnen en produceren daar zou een deel van geëxporteerd kunnen worden. Dan ben je bezig je eigen land beter te maken.

Maar nu, als hub-land, put je jezelf alleen maar uit om zgn waarde toe te voegen, dwz meer winst te kunnen maken. Want waarde toevoegen bestaat zelf ook weer uit weer geïmporteerde grondstoffen toevoegen, arbeid is marginaal geworden. [19]

Wat betreft ons land uitputten en overbelasten, kijk daarvoor maar naar wat het met de woningmarkt doet, al dat ge-hub: steeds meer mensen die dat huppen moeten faciliteren, die uit het buitenland gehaald moeten worden,(en waarvan de toegevoegde waarde naar buitenland gaat: export) , maar waarvoor dan woningen gebouwd moet worden (is grondstoffen) . Overigens met steeds meer buitenlandse bouwvakkers…. Dat loopt vast natuurlijk. Dus niet hubben, maar: of je bent een ‘Imdustrie’, of een ‘Exdustrie’, maar niet beiden.

Vasthouden aan dat hub model, en tegen beter weten in dat faciliteren met meer windturbines, meer grondstoffen, meer wereldhandel en transport , meer uitputtend landgebruik, leidt slechts tot een groot industrieel eiland dat ons naar de afgrond brengt, en niet tot een leefbaar land voor haar inwoners.

Holland, ofwel Hubland. Het wordt allemaal gerechtvaardigd met ‘geld. Maar dat is dus precies het probleem. Geld is geen natuurlijk fenomeen, geen fysische grootheid. Het geld systeem zoals we dat nu kennen is ontworpen on zo snel mogelijk zoveel mogelijk uit te putten, of toe te eigenen. En in Nederland zijn we ons eigen vermogen uit het oog verloren. Het drukst bevolkte land van Europa, en top 5 in de wereld. Ook nog eens voor de helft bedreigd door oa zeespiegelstijging. En we bezitten helemaal niets mee: alles is verpand en verkocht , vooral aan buitenlanders ( zelfs onze hernieuwbare energie zoals windparken, is niet van ons, maar van vooral buitenlandse commerciële investeerders), dus hoe wij hier gaan overleven als er stront aan de knikker komt? We hebben straks geld, maar geen land om van te leven, dat wordt door iedereen gebruikt behalve onszelf. Op een paar na die hun geld naar het buitenland hebben gesluisd en daar elders van kunnen gaan leven. En oh ja, dat geldt zelfs binnenslands: Groningen en Limburg zijn lang, of nog steeds, beschouwd als wingewesten. De Gouden eeuw was slechts voor ‘Holland’, en ook deze eeuw nog zijn ze leeggetrokken, gas en kolen, alles om de hub functie mogelijk te maken. Eigenlijk is Holland slechts een grote ‘Maasvlakte’, aangeslibd en nu nog steeds uitgebreid. Een troost, er zit een einde aan, als de zeespiegel verder stijgt. Dan verdwijnt die zandplaat, die hub, vanzelf.

Blub Holland Blub. 😉

(Dit verhaal verscheen eerder als afleveringen op linked in. )

blub-holland-blub-electie_012

*Tata overigens neemt daarvan zeven miljoen ton (primair) staal op jaarbasis voor zijn rekening: In 90 procent van alle Duracell-batterijen in de wereld zit staal dat in IJmuiden wordt gemaakt.[7]

( en dat ijzererts daarvoor komt dus ook niet uit Nederland)

**met dank aan Leo Hazelzet

*** met dank aan Jolein Schorel!

Referenties/verder lezen:

[1] https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/06/23/nederland-grootste-vleesexporteur-europese-unie

en

[1b] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu

[2] https://www.clo.nl/indicatoren/nl061102-zelfvoorzieningsgraad-veevoer-en-mestafzet-voor-nederlandse-varkenshouderij

De totale Nederlandse vleesketen was in 2020 goed voor bijna 100.000 voltijdbanen en 1,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp)

https://nos.nl/artikel/2386240-nederland-blijft-ondanks-afname-grootste-vleesexporteur-van-de-eu

maar als de landbouw energetisch ositief zou produceen, dan zijn er alleen al 50.000 banen daar extra. En dat in d ebuiyten;lucht, ipv van in bedompte hallen alleen maar vlees staan te slachten.

[3] Ruim 100 miljoen mensen in 140 landen consumeren dagelijks vlees van Nederlandse makelij.

https://www.cov.nl/sector-in-cijfers

[3]https://www.kennisdclogistiek.nl/system/downloads/attachments/000/000/421/original/8._Schiphol_preferred_flower.pdf

[4] https://www.ttm.nl/transport/zee-luchtvaart/bloemen-uit-kenia-niet-meer-per-vliegtuig-maar-per-schip-naar-nl/159346/

[5] https://www.kennisdclogistiek.nl/system/downloads/attachments/000/000/421/original/8._Schiphol_preferred_flower.pdf

[6] https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/01/21/nederlandse-landbouwexport-in-2021-1047-miljard-euro

[7] rapport https://open.overheid.nl/documenten/ronl-b1da0d67-aa38-4108-90de-951c2a0872e0/pdf

[8] https://www.nhnieuws.nl/nieuws/220895/dit-wordt-gemaakt-van-het-staal-dat-tata-naar-de-vs-exporteert

[9] https://longreads.cbs.nl/im2021-2/internationale-handel-in-grondstoffen/

[10] https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83180NED?q=import%20ijzererts

[11] https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164475/noorden-van-gas-rotonde-naar-waterstof-rotonde

[12] https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10491749/maak-van-nederland-een-waterstofrotonde

[13] geld https://nos.nl/artikel/2406651-nederland-nog-altijd-grote-speler-voor-brievenbusfirma-s

[14] ‘Nederland blinkt wereldwijd uit in verdachte brievenbusfirma’s’ https://www.accountant.nl/nieuws/2024/1/nederland-blinkt-wereldwijd-uit-in-verdachte-brievenbusfirmas/

[15] zie https://ronaldrovers.nl/transitie-van-de-laadpaal-gerukt/

[16] Uit het boek: ‘Post fossiel leven’ : https://www.ribuilt.eu/product/post-fossiel-leven/

[17] buitenlandse studenten: https://www.universiteitenvannederland.nl/onderwerpen/onderwijs/internationale-studenten

[18] https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/onderwerpen/drugs/rapporten-over-drugs/doorvoer-van-cocaine-via-nederland-07-2018-dlio.pdf

[19] https://ronaldrovers.nl/eroi-en-landbeslag-van-aardappelteelt-een-pilot-12/

ronald rovers