Transitie: van de laadpaal gerukt …

Amsterdam heeft zo rond de 50 000 laadpalen nodig voor elektrische auto’s. 50.000? Zijn we nu helemaal van de laadpaal gerukt? Gaat dan geen alarm belletje rinkelen van “waar zijn wij nu helemaal mee bezig?”

Waar komen al die grondstoffen vandaan, en de energie voor die laadpalen? Het elektriciteitsnet kan het nu al niet aan. Er dreigt een stroominfarct. [1] En Amsterdam kan trouwens al jaren die aantallen auto’s niet aan. Ik begrijp niet dat mensen bezig zijn met milieu en klimaatverandering, en dan gewoon kunnen zeggen, dan doen we toch gewoon 50.000 laadpalen? Bovendien, de techniek staat niet stil dus voordat die er allemaal staan, zijn ze allang weer vervangen door een moderner type. In 10-15 jaar tijd gaat het waarschijnlijk over 100 of 150.000 laadpalen. Zo gaat het namelijk met alle techniek tegenwoordig, denk aan het aantal computers dat u al versleten (?) heeft, of mobieltjes, of televisies.

Komt het dan niet in iemands bolle hoofd op, om die auto dan maar eens gewoon af te schaffen, en bij voorbeeld een dicht netwerk van trolley bussen te laten rijden? Of een bus systeem ala Curitiba, waar de bussen om de 3 minuten rijden?? Om maar iets te noemen? Dat is/kan ook elektrisch.

Die auto is inherent slecht voor het milieu, de gezondheid met zijn fijnstof en roet, het lawaai, maar ook voor de stad , de grondstoffen voorraden, de horizonvervuiling, etc ? Roken wordt voor minder afgeschaft, dus waarom die auto niet? ( zelfs de e-sigaret wordt al hier en daar verbannen…!)

Ipv van die natte droom overeind te houden, nu weer met 50.000 laadpalen, in Amsterdam alleen al ?

Denk eens aan de voordelen: geen files meer, fietsen op de straten en schone lucht, 1 of 2 jaar langer leven, geen herrie meer, geen zorgen om kosten of ‘range anxiety’, wonen waar je werkt, of werken waar je woont, dus geen reistijdverlies, geen kans op stroominfarcten, en ga zo maar door .

En dat is alleen nog Amsterdam. Als Amsterdam al 50.000 laadpalen nodig heeft, voor een stad met 750000 inwoners, dan zijn er dus voor Nederland 1 miljoen nodig… En dan tel ik laadpalen op buitenwegen niet eens mee. En globaal, want waarom zou de Nederlander bevoorrecht zijn, iedereen heeft recht op zijn laadpaal , zijn er dat dan bijna een half miljard. Laat dat eens tot u doordringen. En daar moeten allemaal koperen kabels naar toe. En die zijn nu al niet meer aan te slepen. [2]

En dat is dan nog alleen de laadpalen, het aantal nieuwe auto’s is een veelvoud, net zoals de accu’s. En dan hebben we het alleen nog maar over auto’s. Wat te denken van alle nieuwe installaties in woningen en gebouwen? En de hernieuwbare energie installaties om dat alles van elektra te voorzien. En dan nog alle gadgets, die on de twee jaar vernieuwd moeten worden: de telefoons, tablets, televisies.

Waar zijn we mee bezig? Heeft dan niemand enig benul van wat dat voor de grondstoffen ( markt) betekent? Die hele transitie is zo een farce: energie is er genoeg, en het enige dat we oplossen door van fossiel af te gaan is klimaatverandering ( denken we) . Maar alle andere gevolgen van onze consumptiedrift blijven in tact, en de grondstoffen voorraad wordt zelfs nog in versneld tempo geplunderd. Bovendien, het is nog maar de vraag of we de klimaatcrises daarmee oplossen. Want voorlopig wordt die transitie vooral aangedreven door fossiele brandstoffen voor het maken van al die rommel. En zoals ik al eerder schreef: jaarlijkse groei van geïnstalleerde zonnepanelen doet CO2 alleen maar toenemen, de komende 20- 30 jaar. [3] Op het moment dat we een hernieuwbare energievoorziening hebben om al die nieuwe technologie aan te drijven, zijn we de twee graden al ver voorbij.

Waar halen we eens hemelsnaam de grondstoffen vandaan, en de energie om die grondstoffen te winnen en te verwerken? Daar bouwen we dan weer extra windmolens voor? Het is een gebed zonder end. Wanneer worden we wakker, en laten we ons niet meer meeslepen door die  energie en technologie gekte, en gaan eens nuchter denken : er is maar 1 aarde en die kan maar beperkte hoeveelheid grondstoffen leveren. Dat is ons grootste probleem.

En dan heb ik het nog niet eens over datacenters, (oa om te navigeren en zelfsturende autos te maken). Alles moet in data en die moeten beheerd en gedeeld worden, allemaal extra energie. En alles betaald met cryptomunten, we willen verder zonder banken, maar iedere bitcoin transactie kost momenteel ca. 600 kWh.[4] Voor die datacenters en bitcoins moeten weer wind turbines gebouwd worden. Nu al gaat al onze energie van windparken op zee volledig op aan het voeden van datacenters !! (die kopen alle certificaten) De schatting is dat datacenters momenteel 4 miljard kWh per jaar nodig hebben [5]. De output van windparken op zee was in 2018 3,7 miljard kWh (CBS [6]). Windparken op zee dragen voor geen kWh bij aan reductie van onze bestaande energievraag. En ja we bouwen nieuwe windparken, maar ook nieuwe datacenters. De vraag is er niet een van transitie, maar een van wie bouwt sneller, de windparken of de datacenters…?!

Ja we hebben een klimaat probleem ( crises) Ja we moeten richting hernieuwbare energie, maar dit is niet de manier. Transitie is geen handels spelletje, zo van wie heeft de meest laadpalen. Transitie is zoveel mogelijk doen met zo weinig mogelijk. En wellicht is zoveel mogelijk doen, wel minder als we tot nu toe deden. Helemaal als we globaal de zaak eerlijk zouden verdelen [7] Even een voorbeeld: als we de resterende maximaal uit te stoten CO2 , volgens het 2 (!) graden scenario berekend volgens IPCC, eerlijk zouden verdelen over de wereldbevolking, dan is Nederland in 2027 door zijn eerlijk aandeel heen. En gezien het beleid, gaan we alleen maar meer uitstoten dus, en zal dat jaartal waarschijnlijk eerder zijn, dan dat het naar achter schuift.

Ja, ik hoor het al: die laadpalen-vraag levert een fabriek op en werkgelegenheid. Maar werkgelegenheid hebben we te over, we komen overal mensen te kort. En als we mensen te kort komen, is dat niet een teken dat we teveel willen? We consumeren nu juist teveel, dat is het probleem, meer fabrieken en meer productie is meer materiaal en energie. En als het hernieuwbare energie is, is het probleem naar materialen verschoven.

Bovendien, meer fabrieken die meer materiaal nodig hebben levert internationale onrust op. Zie de de handelsoorlog tussen de VS en China. Dat gaat alleen nog maar toenemen als we elkaars grondstoffen nodig hebben, lees willen afpakken., Of zoals Mommers min of meer schrijft: Als de transitie wil slagen, dan moeten we misschien de Congo nog maar 30 jaar uitbuiten, voordat zij mogen profiteren. [6] Ja, u leest het goed. Daar zakt je broek van af. Dat boek is trouwens zeer misleidend. Ik was er zelf bijna optimistisch van geworden, zo positief en geweldig lijkt het allemaal. Maar het het is een verzameling leuke initiatieven die beschreven worden, deels van het hierboven beschreven soort. Weinig fundamentele analyse, materialen worden slechst even aangestipt , en pas op pag 128. Wat dit boek, net als vele andere trouwens,  doet is de waanzin van alles technologisch oplossen aanwakkeren, en mensen doen geloven dat het kan, zo verder leven maar dan zogenaamd duurzaam. Maar wat in Nederland als duurzaam wordt gezien, is niet volhoudbaar. Zeker niet als je dat accumuleert over de wereld als geheel.

Met zgn. Duurzaam beleid krijg je als stad dus 50.000 laadpalen aan je broek. En dadelijk een stroominfarct. En de netbeheerders kennen dit probleem, maar doen daar toch vrolijk aan mee, de markt vraagt, en proberen dus als een gek de capaciteit te bouwen. Het is net als met snelwegen: We leggen een nieuwe rijbaan aan, en staan vervolgens op 3 rijbanen in de file ipv op voorheen twee.

Genoeg is genoeg zou ik zeggen. En als het op het huidige net niet kan, met de huidige capaciteit, jammer dan, dan gaat het niet door, dat lijkt me een gezondere benadering. We zitten met energie aan de max, of dat nou van fossiel komt of van hernieuwbaar: het effect van groeiend energiegebruik, toenemende consumptie, is hetzelfde, en dat heeft meer gevolgen dan klimaatverandering alleen. Terug naar de tekentafel en opnieuw nadenken, zou ik zeggen.

 

( of lees [7])

PS: iemand wees me op laadpunten ingebouwd in lantaarnpalen: https://www.ubitricity.co.uk/ en eindelijk is er ook iemand die het ombouwen van bestaande autos tot elektrische professioneel oppakt: https://t.co/VwmvwDYsQY .  Dat zijn al veel betere oplossingen, maar dat helpt nog niet tegen het hele systeemdenken erachter (en de consequenties daarvan).

 

[1] het Parool: https://www.parool.nl/amsterdam/netwerkbedrijf-alliander-stad-is-hard-op-weg-naar-een-stroominfarct~b74c497c/

[2] cobouw: https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2019/07/hebben-we-eindelijk-een-gasverbod-zijn-de-kabels-op-101274817

[3] blog pv : http://ronaldrovers.nl/zonnepanelen-doen-co2-emissies-stijgen-eroi/

[4] bitcoin : https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption

[5] NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/14/datacenters-verbruiken-drie-keer-zoveel-stroom-als-de-ns-a3960091

[6] CBS: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70802NED/table?fromstatweb

[6] Jelmer Mommers, Hoe gaan we dit uitleggen, https://decorrespondent.nl/klimaatboek

[7] Gebroken Kringlopen, naar een volhoudbaar gebruik van bronnen, uitg. Eburon, https://eburon.nl/product/gebroken-kringlopen/

ronald rovers