de Upfall shower: Een koude douche !

Even een tussendoortje, want tsjonge jonge, wat laten we ons weer foppen. De Upfall shower is niet weg te slaan uit de stroom berichten die langs komen om energie te besparen, en wordt zelfs gepromoot door schijnbaar duurzame ambassadeurs. Er wordt 80 % energiebesparing voorspeld en honderden euro’s voordeel. Maar dat is natuurlijk marketing. Dat klinkt altijd goed. Tot ik me er even in ging verdiepen…

Laten we even de basis nemen: De berekening gaat over 345 douchebeurten per jaar van 10 minuten. Dan zou je 120 euro per jaar besparen. Maar dan: de aanschaf is minimaal 3500 euro ex montage. Daar komt nog 450 bij dus zeg 4000 euro. Gedeeld door die 120 , dus het duurt 33 jaar voordat je de investering terug hebt. De vraag is of het systeem überhaupt zo lang mee gaat. Maar afgezien daarvan, ik douche niet iedere dag, dat is niet goed voor je huid zoals iedereen inmiddels zou moeten weten, en zweetlucht zit in kleren, niet op je lichaam (die deodoranten kan je beter ook niet gebruiken) , en bovendien douche ik maar 5 minuten. Met andere woorden, de besparing voor mij zou theoretisch maar een kwart zijn. En dan wordt de terugverdientijd meer dan een eeuw.

Dat is geld, en duurzaamheid kost nou eenmaal geld, duurzaamheid maakt het leven niet goedkoper, dan zou het eenvoudig zijn natuurlijk. Het gaat echter om energie en CO2. Maar dan komt het: Als je de brochure en website goed leest geldt dat voor de “ Upcycle’s heerlijke Wellness circulatiedouche. Het water wordt continu gefilterd, gezuiverd, verwarmd én ververst. U geniet van een heerlijke watermassa uit een grote wellnessdouche,” Daarnaast zit echter een handdouche. “ Deze douche werkt net als uw huidige douche en is gescheiden van het Upfall Upcycle shower systeem. U kunt de douche gebruiken om zich te wassen met zeep en shampoo.” Met andere woorden het is dubbel op: als je gewoon zoals ik even met shampoo doucht, om de andere dag, ( zoals iedereen?) , heb je niks aan dat ding. Je bespaart dus ook niks, niet in energie en niet in geld, hebt alleen 4000 euro uitgegeven voor een extra comfort optie. Dat is dus een Gotspe, in een tijd dat we op de kleintjes moeten letten, qua energie en CO2. Want vergeet niet , dat ding heeft ook een boel energie en CO2 gekost om te maken, (cijfers onbekend) en verkwist weer een heleboel materiaal, door de oude douche te vervangen, die nog prima was. En dat, als het aan Upfall ligt , 7 miljoen keer in Nederland. En dus 7 miljoen keer een materiaal belasting , en voor niks. Het lost niks op. Ok, voor wie nu al 20 minuten onder een regendouche staat iedere dag, zou het mogelijke enige besparingen kunnen opleveren. Echter, door de extra mogelijkheid, gaan meer mensen waarschijnlijk onder die wellness douche staan, die dat voorheen niet deden. Tel uit, je verlies. En langer , want een van hun boodschappen is: “korter douchen is niet nodig”. Is dat de boodschap die we willen verspreiden? Op de website worden we ook nog eens op ons gemoed gewerkt: droogte in Spanje, oorlogen om water, zelfs Ethiopië wordt erbij gehaald. Dat heeft werkelijk niks met ons drinkwater systeem te maken.

Het is dus gewoon een enorme hoax, waarvoor zich ook nog eens aantal mensen uit de duurzame top 50 inzetten. Je krijgt er ook nog een beter energielabel voor de woning mee. Het is om gek van te worden.

LinkedInFacebookShare

admin